Twitter Facebook Linkedin
8 maart 2017  -  MEDIA

Continuïteit in onze innovaties brengen

- Door Jos Thelosen, Vakblad Varkens

Voerproducenten blijven komen met innovaties. Het gaat al lang niet meer alleen over wijzigingen in voersamenstellingen en nieuwe voedingsconcepten. Bij Fransen Gerrits - 90 procent van de 700.000 ton voeromzet is bestemd voor varkens - is Jan van Haperen verantwoordelijk voor innovatieprojecten veehouderij breed.

Wat is het doel? 

"In een niet groeiende markt willen wij elk jaar met minimaal vier aansprekende innovaties voor de sector komen. Die zijn gericht op het beter voeden van zeugen, biggen en vleesvarkens; het behalen van meer rendement. Omdat wij geen eigen proeffaciliteit hebben om fundamenteel voedingsonderzoek te doen, werken wij strategisch samen. Dat doen we onder meer met toeleveranciers die dergelijke faciliteiten wel hebben en kennis met ons willen delen en ontwikkelen."

Waarom zo prominent? 

"Onze corebusiness is voer produceren waarmee onze klanten succesvol zijn. Uit oogpunt van behoud van toekomstperspectief moet het niveau op zowel de boerderij als bij ons op een steeds hoger plan komen. Ontwikkelen en delen van kennis en opleiden op gebied van voedingen management zijn cruciale succesfactoren. Met onze projectaanpak verankeren we die visie: Innovatie uitstralen en transparant zijn. Vernieuwingen in de diervoederbranche komen voort uit bedrijven zoals het onze."

Zit er al iets vernieuwends in het vat? 

"Jazeker. Tijdens de LIV Venray medio maart introduceren wij de vleesvarkensviewer. Dit is een managementtool die bestemd is voor elk type vleesvarkenshouder. Op elk moment kan hij de productie van kilo's vlees en het voerverbruik inzien. Met een geringe inspanning vergroot hij zijn inzichten krijgt hij nieuwe tools om te sturen op een hoger rendement."

Als we voerinnovaties introduceren, is dat altijd inclusief een concrete onderbouwing van de te verwachten effecten

En voerinnovaties?

"We leggen de laatste hand aan het neerzetten van een nieuw voerconcept voor biggen. Als we dat introduceren, is dat altijd inclusief een concrete onderbouwing van de te verwachten effecten. Wat doet een voertoepassing bijvoorbeeld met de groei, de voederconversie en de consistentie van mest? Voeders op de markt brengen óp basis van 'een goed gevoel' is niet meer van deze tijd. Ook hier is communicatie cruciaal."


BRON: Vakblad Varkens editie maart 2017, Jos Thelosen